Blijf in the picture via LinkedIn

Wie zichtbaar wil zijn, laat van zich zien én horen. In dit artikel lees je welke mogelijkheden LinkedIn je daarin biedt en hoe je op vrijblijvende en op gerichte wijze in het vizier blijft van je relaties.

DE VRIJBLIJVENDE STRATEGIE

.. is een strategie waarbij je afhankelijk bent van de moeite die je relaties nemen om je bericht te zien. Bij deze strategie plaats je als het ware berichten op het prikbord van je relaties en is het aan hen of ze daarop kijken of niet. Dat klinkt niet erg effectief, maar juist het vrijblijvende karakter maakt LinkedIn een prettig netwerkinstrument. Vier suggesties voor deze strategie:

1. plaats een update
Via ‘status updates’ op de homepagina van LinkedIn kun je jouw 1e graad netwerk op de hoogte houden van je (zakelijke) activiteiten. Een connectie kan jouw update een ‘like’ of ‘comment’ geven of de update delen via ‘share’ waardoor je zichtbaar wordt in het netwerk van jouw connectie. Dit is een mooie kans om jezelf te profileren buiten je eigen netwerk, wat weer nieuwe contacten en zakelijke mogelijkheden kan opleveren. Suggesties voor een update zijn:

  • Vertel over een interessante activiteit die je hebt meegemaakt: dat je bij lezing X was of training Y hebt gevolgd.
  • Plaats de link naar een website/artikel die interessant is voor je netwerk. Omdat het over een actueel thema gaat, of omdat het achtergrond informatie geeft over jouw vakgebied.
  • Reageer af en toe op de updates van jouw netwerk: ‘like’ deze of plaats er een opmerking bij.

2. geef een aanbeveling
Beveel een van je relaties aan als je daar reden voor hebt. Een complimenteuze houding wordt gewaardeerd door je netwerk. Je geloofwaardigheid zakt overigens weg als je al je collega’s of je baas of klant gaat lopen aanprijzen. Dat wordt eerder gezien als slijmen. En wat ik ook afraad is om wederzijds aan te bevelen: Mark beveelt Klaartje aan, en Klaartje beveelt Mark aan. De lezer van die aanbevelingen doorziet zo dat ze samen een deal hebben gesloten om elkaar aan te bevelen en hechten er geen of zelfs negatieve waarde aan. 
Houdt het exclusief!

3. word lid van een groep en participeer
Lid worden van een groep levert leuke contacten en informatie op. Maar het is ook een goed instrument om mee onder de aandacht te komen:

  • Wanneer je aansluit bij een groep, wordt dat gemeld op de startpagina (het prikbord) van je relaties: “Esther Esselbrugge werd lid van de groep Loopbaanprofessionals”. Mijn relaties associëren mij nu met deze groep en dat versterkt het beeld wat ik uit wil dragen.
  • Reageer af en toe op een discussie binnen een van je groepen. Die reactie komt ook op de startpagina van je relaties te staan en toont dat je betrokken bent en kennis wilt delen. Reageer niet te vaak, want dan vormt zich het beeld dat je meer tijd doorbrengt op LinkedIn dan dat je aan het werk bent en dat is geen goede pr.
  • Meld je maar voor één groep per dag aan, anders krijg je een lange update waarin al je nieuwe groepen in één keer worden gedeeld met je netwerk. Verspreid ze liever over een paar dagen, dan heb je iedere dag/week weer een update-gelegenheid.

4. wijzig iets in je profiel
Iedere wijziging die je maakt wordt vermeld op de startpagina’s. Heb je even geen interessant verhaal te vertellen, wijzig dan iets aan je profiel en zorg er zo voor dat je naam langskomt. Voeg bijvoorbeeld een nieuwe vaardigheid toe, of verander iets in de tekst van je samenvatting.

 

DE GERICHTE STRATEGIE

.. is een strategie waarbij je rechtstreeks in de mailbox van je relatie binnenkomt en dus altijd gezien wordt. (Dit is overigens geen garantie dat je ook gelezen wordt..) Twee vormen:

1. Stuur een vraag of aanbod naar (alle of een deel van) je relaties
Ga bij Netwerk (menu bovenaan) naar Contacten en selecteer de relaties die je een bericht wilt sturen (per bericht max 25 om te voorkomen dat LinkedIn je als spammer ziet). Schrijf in het tekstvak het bericht, bijvoorbeeld een vraag (“Mijn cliënt zoekt iemand die haar de nieuwste fiscale regelingen kan toelichten. Ken jij iemand en mag ik de naam van die persoon aan haar doorspelen?”) of doe ze een aanbod (“Mijn boek is uitgekomen en ik wil je als relatie een leuk aanbod doen om dat te vieren.”) Vink bij voorkeur onderaan het bericht de optie ‘Sta ontvangers toe elkaars namen en e-mailadressen te zien’ uit. Mensen waarderen het vaak niet als hun naam en adres gedeeld wordt met anderen.En stuur mensen niet te vaak een direct bericht, want dan is het vrijblijvende karakter wat LinkedIn voor sommigen zo prettig maakt, weg.

2. Reageer met een persoonlijk bericht + bonus op een geaccepteerde uitnodiging
Als iemand mijn uitnodiging om te linken aanneemt, of ik accepteer die van een ander, dan stuur ik altijd nog een kort berichtje. Ik geef daarin aan dat ik het leuk vind om gelinkt te zijn en bied hem/haar nog eens expliciet aan om gebruik te maken van mijn netwerk. Ten slotte laat ik weten dat ik ook op andere platforms actief ben, bijvoorbeeld op deze loopbaanblog. Daarmee heb ik al heel wat nieuwe bezoekers naar deze blog gehaald.

__________________________________________________________________________

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op, dan bekijk ik met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

Mijn inspiratieverhalen en carrièretips rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn CarrièreBOOSTs

__________________________________________________________________________

GERELATEERDE ARTIKELEN
• Maak jezelf zichtbaar!
• Profileer jezelf op LinkedIn
Een sterke basis voor je LinkedIn profiel
• LinkedIn profiel: schrijf een aantrekkelijke Samenvatting
• Zo bouw je een LinkedIn netwerk op
• LinkedIn gedrag: netwerk benutten
• LinkedIn gedrag: verhoog je gunfactor

__________________________________________________________________________

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
Mijn kennis heb ik verzameld door veel te lezen over LinkedIn en er zelf mee te werken. Wil je meer informatie en inspiratie, dan kan ik je van harte de boeken van de experts aanbevelen:

solliciteren via LinkedIn - Aaltje Vincent hoe linkedin nu echt te gebruiken - jan vermeiren jobmarketing 3.0 mensen verbinden met linkedin - judith de pagter
loopbaancoach Esther Esselbrugge Esther is loopbaancoach en eigenaar van LoopbaanIMPULS. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan.
Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden.
Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

4 gedachtes over “Blijf in the picture via LinkedIn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s