LinkedIn gedrag: verhoog je gunfactor

Laat je LinkedIn profiel zijn werk voor je doen! Een profiel plaatsen op LinkedIn doe je niet voor niets. Daar heb je een bedoeling mee. Je:

  • bent op zoek naar nieuwe carrièremogelijkheden,
  • gebruikt het om nieuwe opdrachtgevers te voorzien van aantrekkelijke informatie
  • wilt hier een netwerk opbouwen waar je in de toekomst een beroep op kunt doen
  • of je hebt een ander – persoonlijk – doel

Anders dan bij Facebook of Hyves, is LinkedIn geen gezelligheidsplatform. Op LinkedIn doe je zaken met elkaar – hoe je daar invulling aan geeft, dat is verder aan jou. Er gelden op LinkedIn dan ook andere ‘omgangsvormen‘ dan op de snelle en hippe platforms als Twitter en Facebook. Hoe meer je in speelt op die omgangsvormen, hoe aantrekkelijker je als LinkedInner wordt ervaren door je connecties. En dat is wat je wilt, om je doel te bereiken!  In dit artikel deel ik een aantal van die omgangsaanbevelingen met je. Zie ze niet als opgedrongen gedragsnormen, maar kijk hoe je je voordeel er mee kunt doen!

1. Uitnodigen doe je persoonlijk
Ik krijg vaak uitnodigingen met de standaardtekst: ‘Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk.’. Erg onpersoonlijk. Als ik op een bijeenkomst ben en iemand geeft me zomaar zijn visitekaartje, zonder zich voor te stellen of toe te lichten ‘wie of wat’, dan gaat dat kaartje bij mij direct de prullenbak in. Zo ervaar ik ook een onpersoonlijke uitnodiging. Jammer en gemiste kans!
Daarom adviseer ik je altijd een klein kattebelletje bij je uitnodiging te schrijven: ‘Dag mijnheer Jansen. Ik ben uw naam tegengekomen bij .. en ben erg geïnteresseerd in uw werkzaamheden. Ik zou graag met u linken en u zo vanuit deze zijlijn volgen.’ Een kleine moeite, met een groots effect. Mijnheer Jansen krijgt op deze manier een prettig gevoel bij je en dat is wat je nodig hebt om hem later te kunnen benaderen met een mogelijke netwerkvraag.

2. Buig een anonieme uitnodiging om in een persoonlijk contact
Aanvullend op de vorige tip: mocht jij nou een standaard uitnodiging krijgen, stuur dan een kort bericht terug waarin je vraagt wie er aan de andere kant van de lijn zit, wat maakt dat hij/zij met je wil linken en wat je voor hem/haar kunt betekenen. Op deze manier laat je de ander weten hem/haar serieus te nemen (wordt gewaardeerd!) en vergroot je de kans op meer kwalitatieve verbindingen dan kwantitatieve verbindingen.

3. Zoek een goede mix tussen zakelijkheid en gezelligheid
LinkedIn is een zakelijk netwerk, in het kader hiervan is het belangrijk om je updates een professioneel karakter te geven. Voor privé berichten zijn andere sociale netwerken meer geschikt. Voordat je een bericht plaatst kun je jezelf het best even afvragen;  is dit bericht relevant voor mensen uit mijn zakelijk netwerk? Tegelijkertijd lezen mensen liever berichten met een vriendelijke en gezellige touch, dan puur functionele updates. Dus kijk of je een goede mix kunt maken tussen zakelijkheid en gezelligheid.

4. Zet je connecties in het zonnetje – deel en geef
De Wet van de Wederkerigheid is weer helemaal terug van weggeweest. Wat houdt die ‘wet’ in? “Als ik jou iets geef, voel jij de behoefte mij iets te geven.” Als ik aardig tegen jou doe, dan voel je je onbewust bijna verplicht om ook aardig tegen mij te doen. Dat wil zeggen: als ik echt aardig doe/ben. Niet als ik het speel, dan heb jij dat snel genoeg in de gaten. Netwerken doe je succesvol door veel (oprecht) te geven. Want dan mag je min of meer verwachten dat je ook terug zult krijgen. Investeer in een ander. Linksom of rechtsom komt die investering bij je terug. Hoe doe je dat:

  • Bekijk regelmatig de updates van jouw netwerk en ‘like’ deze of plaats een opmerking. Je zet daarmee die update van een ander door in jouw hele netwerk en dat is sympathiek.
  • Schrijf een aanbeveling als je zaken hebt gedaan met een van je connecties en je bent daar tevreden over. Beperk je wel tot mensen die voor een andere organisatie werken dan de jouwe. Anders krijgen je aanbevelingen zo’n ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’-geurtje. Meer tips rondom aanbevelingen krijg je in het artikel ‘LinkedIn verdieping: laat van je horen’.
  • Noem een gewaardeerde connectie in je update. Onderneem je iets waar een van je connecties bij betrokken is? Noem die dan bij naam in je bericht. Het nodigt anderen uit om bij het profiel van je connectie te kijken en daar kan hij/zij zomaar van profiteren.

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op, dan bekijk ik met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

GERELATEERDE ARTIKELEN
• Maak jezelf zichtbaar!
• Profileer jezelf op LinkedIn
LinkedIn profiel: de basis voor een sterk profiel
• LinkedIn profiel: schrijf een aantrekkelijke Samenvatting
• LinkedIn profiel: netwerk opbouwen
• LinkedIn gedrag: netwerk benutten
• LinkedIn gedrag: laat van je horen

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
De inhoud van dit artikel komt deels uit mezelf, deels uit deze boeken en deels uit de blogs van van Richard Engelfriet: dagvoorzitter, spreker, columnist, trainer, coach, mediator en door Intermediair benoemd tot Nederlands meest ultieme netwerker. Ik kan je zijn artikelen aanbevelen!

solliciteren via LinkedIn - Aaltje Vincent hoe linkedin nu echt te gebruiken - jan vermeiren jobmarketing 3.0 mensen verbinden met linkedin - judith de pagter

REAGEREN
Heb je een aanvullende tip? Of een ervaring waar anderen van mogen profiteren? Reageer dan in het veld hieronder. Ik ben erg benieuwd en hoor graag van je!

loopbaancoach Esther Esselbrugge Esther is loopbaancoach en eigenaar van LoopbaanIMPULS. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan.
Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden.
Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

4 gedachtes over “LinkedIn gedrag: verhoog je gunfactor

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s