Een sterke basis voor je LinkedIn profiel

Het technisch maken en vullen van een profiel wijst zich vanzelf. Als het goed is heb je al nagedacht over wat je van jezelf wilt laten zien en welk imago je met je profiel wilt opbouwen (zie artikel Maak jezelf zichtbaar).

Doorloop de 8 stappen die ik hieronder beschrijf en je richt je profiel zo in dat het onderscheidend en aansprekend is voor je (potentiële) netwerk.

STAP 1. SCHAKEL ‘PROFIELWIJZIGINGEN DELEN’ UIT
Iedere wijziging die je in je profiel maakt, wordt gedeeld met je connecties. In het begin zoek je vaak nog naar de juiste woorden en verander je veelvuldig. Daar wil je niet al je connecties mee lastig vallen, dus zorg je dat de optie ‘Profielwijzigingen delen’ op uit staat.

Dat doe je door op je eigen profiel te gaan staan en dan rechtsbovenin de optie Ik aan te klikken en te kiezen voor de optie Instellingen en Privacy. Daar kies je voor het tabblad Privacy, zoals je hieronder in de afbeelding ziet. profielwijzigingen delen

Denk er wel aan dat als je tevreden bent met je profiel, je deze optie weer aan zet. Dan zien vanaf dat moment je relaties je wijzigingen en updates weer.

STAP 2. UPLOAD EEN PROFESSIONELE PROFIELFOTO
…één waarbij je gezicht goed te zien is. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, en een lachend gezicht vooral. Voor optimale kwaliteit kun je het beste een afbeelding van 300 bij 300 pixels (laten) maken en uploaden. Als je je foto geupload hebt, kun je bij het oogje rechts onderin (Zichtbaarheid) aangeven wie je foto kan zien. Mijn advies is om je foto Openbaar zichtbaar te maken.

Vervang meteen ook de standaard blauwe achtergrond afbeelding voor een afbeelding past bij de uitstraling die jij neer wilt zetten. (Gebruik hiervoor een jpg-, png- of gif-bestand van max. 4 MB en een resolutie van 1584 × 396)

STAP 3. GEEF JEZELF EEN PAKKENDE TITEL/FUNCTIENAAM
Het bovenste blok van je profiel is je visitekaartje met daarin de belangrijkste persoonlijke gegevens. Na je voor- en achternaam (zonder toevoegingen) bedenk je een pakkende kopregel. Recruiters zoeken op trefwoorden; in de kopregel verwerk je dan ook die trefwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Dus niet: ‘directeur’ of ‘partner’ want dat is te algemeen. Gebruik liever specifieke termen als: trainer, grafisch vormgever etc. Let op: telefoonnummers mag je niet in je kopregel opnemen…

Wil je eigenschappen van jezelf in de kopregel verwerken, zorg dan dat je ook hierin herkenbaar bent, anders dan de anderen. Vermijd woorden als creatief, gespecialiseerd, innovatief, duurzaam, flexibel, effectief, brede ervaring, gemotiveerd, dynamisch en communicatief vaardig – ze zijn de meest gebruikte en dus het minst onderscheidend op dit moment.

Ben je actief op zoek naar werk? Neem dan het woord ‘Beschikbaar’ op in je kopregel. Om je kopregel visueel ‘anders dan anders’ te maken kun je tussen de verschillende kreten tekentjes plaatsen, denk aan ✭ of ❖ of een ander symbool.

STAP 4. BESCHRIJF KORT JE HIGHLIGHTS IN DE SAMENVATTING
Beschouw de Samenvatting als je etalage. Die bekijkt iedere bezoeker vanuit de wens zich snel een beeld over je te vormen. Vertel in de Samenvatting wat je wilt en wat je te bieden hebt.

Let op: in de eerste twee regels moet je je belangrijkste boodschap zien te verwerken, de rest van de tekst wordt verstopt achter een ‘Meer weergeven’ uitklap-optie. In ‘Schrijf een aantrekkelijke samenvatting‘ vertel ik je er van alles over.

STAP 5. PERSONALISEER JE LINKEDIN ADRES 
Standaard krijgt ieder profiel een betekenisloze URL toegewezen (bijvoorbeeld ww.linkedin/in/g7bs8733). Door de letter- en cijferbrij aan het eind te wijzigen kan een persoonlijke en herkenbare URL gecreëerd worden. Dat staat mooier als je dit adres in je cv opneemt.

Hiervoor ga je bij Instellingen > Privacy > Uw openbare profiel bewerken. In het rechterkader, bovenaan, vind je de mogelijkheid om de url van je profiel te wijzigen.

STAP 6. GEEF BEELD EN GELUID AAN JE WERKERVARING
Laat je werkervaring voor zich spreken: zorg voor de juiste functienamen en resultaatgerichte omschrijvingen van je ervaringen
. Weid niet te veel uit in vaktermen maar benoem de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden, zeker als dit ook de taken zijn die je in een nieuwe baan ook zou willen doen. Je profiel wordt hoog gewaardeerd (en dat verhoogt je vindbaarheid) als je bij minimaal twee werkgevers je ervaring uitwerkt.

NB. Specifiek vakjargon niet doen dus, tenzij je beslist in dat vakgebied wilt blijven werken. Wel: termen gebruiken als functienamen die je aantreft in de vacatures waar je interesse in ligt. Dan kan de recruiter je daar ook beter op vinden.

STAP 7. VUL JE CONTACTGEGEVENS IN
In de rechter-menubalk van je profiel kun je jouw contactgegevens invullen. Belangrijk als je geen kansen mis wilt lopen.
Let bij het kiezen van het emailadres wat je hier wilt gebruiken op dat je niet het mailadres gebruikt dat je via je werkgever hebt gekregen. Mocht je onverhoopt geen toegang meer hebben tot dat zakelijke mailadres, dan kun je ook niets meer met je profielpagina als je deze wilt wijzigen.

Heb je een website waar je een bezoeker naar toe wilt trekken om een betere indruk van je te krijgen? Dan kun je die ook in je contactgegevens opnemen en wel met een aansprekende titel. Ga naar ‘Contactgegevens bewerken’, en klik het potloodje bij website aan. Kies dan in plaats van de optie ‘Persoonlijke websites’ de optie ‘Anders’. Je hebt nu de mogelijkheid om de vermelding een eigen, aantrekkelijke naam te geven zodat de bezoeker meteen weet waar hij op terecht komt.

STAP 8. VERZAMEL AANBEVELINGEN  VAN RELEVANTE PERSONEN
Je profiel scoort hoger als je aanbevelingen hebt gekregen van relaties. Hoe veelzijdiger de aanbevelingen zijn (elk over een andere eigenschap, vaardigheid of prestaties) hoe breder je in beeld komt. Bij het vragen naar een aanbeveling kun je prima aangeven waar je graag de feedback over wilt ontvangen (“Ik zou het erg waarderen als je een aanbeveling over me zou schrijven over de manier waarop je mijn aanpak bij project ABC hebt ervaren.”)

Zo vraag je om een aanbeveling: je gaat naar de profielpagina van degene die je om een aanbeveling wilt vragen. Klik om de button Meer…, net onder de persoonsgegevens en dan op Om een aanbeveling vragen. De rest wijst zich vanzelf.

vraag een aanbeveling op linkedin

__________________________________________________________________________

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op, dan bekijk ik met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

Mijn inspiratieverhalen en carrièretips rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn CarrièreBOOSTs

__________________________________________________________________________

GERELATEERDE ARTIKELEN
Maak jezelf zichtbaar!
Profileer jezelf op LinkedIn
• LinkedIn profiel: schrijf een aantrekkelijke Samenvatting
LinkedIn profiel: netwerk opbouwen
LinkedIn gedrag: netwerk benutten
LinkedIn gedrag: laat van je horen
LinkedIn gedrag: verhoog je gunfactor

__________________________________________________________________________

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
Mijn kennis heb ik verzameld door veel te lezen over LinkedIn en er zelf mee te werken. Wil je meer informatie en inspiratie, dan kan ik je van harte de boeken van de experts aanbevelen:

solliciteren via LinkedIn - Aaltje Vincent hoe linkedin nu echt te gebruiken - jan vermeiren jobmarketing 3.0 mensen verbinden met linkedin - judith de pagter

 

loopbaancoach Esther Esselbrugge Esther is loopbaancoach en eigenaar van LoopbaanIMPULS. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan.
Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden.
Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

4 gedachtes over “Een sterke basis voor je LinkedIn profiel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s