Profileer jezelf op LinkedIn

linkedinLinkedIn is een zakelijk netwerkplatform. Anders dan Facebook is de toonvoering zakelijk van aard. Je kunt LI zien als een map met uitgebreide visitekaartjes. Jammer genoeg is dat ook precies waar velen het bij laten: een verzameling namen. Een gemiste kans, want als je er een beetje energie in stopt, kun je er enorm veel profijt en plezier uit halen. In het artikel LinkedIn gedrag: verhoog je gunfactor vertel ik wat je daar voor doet (en laat).

Een LinkedIn profiel gebruik je:

  • als visitekaartje of etalage: je kunt op een mooie manier laten zien over welke ervaring je beschikt en wat je te bieden hebt. Jij bepaalt zelf de inhoud van de tekst en de opmaak, en dus ook welk imago je wilt uitstralen.
  • als informatiebron: je kunt er veel informatie over andere personen vinden, maar ook over organisaties, vacatures en vakinhoudelijke discussies.
  • als middel om gevonden te worden: zoals er veel gegoogeld wordt op producten, geldt dat ook voor mensen of functionarissen. Heb je een volledig LI profiel met de juiste trefwoorden er in verwerkt? Dan kom jij ook naar boven bij de zoekopdracht van bijvoorbeeld een recruiter.

Een LinkedIn profiel hebben is wat mij betreft geen doel op zich, maar een middel om m’n doel mee te bereiken. Laat het jou ook helpen jouw doel te bereiken door:

  1. van te voren te bedenken wat je uit wil dragen en wie je naar je toe wilt trekken. Denk na over wat je in de etalage wil zetten. Welke resultaten, acties, woorden, begrippen, kenmerken kun je bedenken die bijdrage aan je gewenste imago? Recruiters zoeken op verschillende termen; het zou jammer zijn als je niet in hun zoekopdracht tevoorschijn komt terwijl je dat wel had gewild.. Pas als je helder hebt welk beeld je neer wilt zetten, kun je een effectief profiel maken.
  2. een overtuigend en aantrekkelijk profiel aan te maken. Je profiel is je basis. Dat is het visitekaartje wat je ‘bezoeker’ als eerste ziet en beoordeelt. Een goed gevuld profiel geeft de bezoeker de bevestiging dat hij bij jou goed zit, én scoort hoog in een Google zoekopdracht. Als onderdeel van een sollicitatieprocedure zal een toekomstig werkgever zeker je naam googelen en dan is het fijn dat je hem/haar als eerste op je LinkedIn profiel terecht kunt laten komen. In het artikel LinkedIn profiel: de basis voor een sterk profiel lees je wat er voor nodig is om een sterk profiel op te bouwen.
  3. actief te zijn op LinkedIn – laat regelmatig van je horen. Alleen een overtuigend profiel hebben is niet voldoende om op te vallen op LinkedIn. Wil je het echt gebruiken om zichtbaar te worden, dan adviseer ik je om met enige regelmaat in actie te komen door een update te plaatsen of een wijziging aan te brengen (meer hierover in LinkedIn gedrag: laat van je horen). Welke regelmaat voor je werkt, dat bepaal je zelf. Ik kies er zelf voor om één keer in de week of twee weken iets van me te laten horen of zien. Te vaak is irritant voor je relaties; het is schadelijker voor je reputatie dan te weinig..

__________________________________________________________________________

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op, dan bekijk ik met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

__________________________________________________________________________

GERELATEERDE ARTIKELEN
Maak jezelf zichtbaar!
• Een sterke basis voor je LinkedIn profiel
LinkedIn profiel: schrijf een aantrekkelijke Samenvatting
LinkedIn profiel: netwerk opbouwen
LinkedIn gedrag: netwerk benutten
LinkedIn gedrag: laat van je horen
LinkedIn gedrag: verhoog je gunfactor

__________________________________________________________________________

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
Mijn kennis heb ik verzameld door veel te lezen over LinkedIn en er zelf mee te werken. Wil je meer informatie en inspiratie, dan kan ik je van harte de boeken van de experts aanbevelen:

solliciteren via LinkedIn - Aaltje Vincent hoe linkedin nu echt te gebruiken - jan vermeiren jobmarketing 3.0 mensen verbinden met linkedin - judith de pagter
loopbaancoach Esther Esselbrugge Esther is loopbaancoach en eigenaar van LoopbaanIMPULS. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan.
Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden.
Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

14 gedachtes over “Profileer jezelf op LinkedIn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s