Hoe zoekt een werkgever een nieuwe medewerker

Vergroot je kans om ‘binnen te komen’ bij een toekomstige werkgever
Als je op zoek bent naar een andere baan, wil je weten hoe een werkgever denkt en handelt. Hoe kom je met hem in gesprek? Wat vindt hij belangrijk? Weten hoe een werkgever denkt, helpt je om je tijd en energie zo effectief mogelijk in te zetten en je kans van slagen te vergroten. In dit artikel laat ik je zien hoe een werkgever op zoek gaat naar een nieuwe medewerker: precies in de tegenovergestelde volgorde dan een werkzoekende.

Een werkgever zoekt betrouwbaarheid
Voor jou is het spannend om een (andere) baan te zoeken, maar hetzelfde geldt ook voor een werkgever. Als hij een nieuwe medewerker aan wil nemen, loopt hij ook tegen onzekerheden en twijfels aan: “Zal de kandidaat in de praktijk zo goed blijken te zijn als ‘ie zich in het gesprek verkoopt?”. De verkeerde persoon aannemen kost veel geld en tijd en dat wil hij voorkomen. En dus zoekt een werkgever op de meest betrouwbare manier naar die nieuwe medewerker en wel in deze volgorde:

pyramidevertrouwen1. Intern
Hij gaat eerst op zoek naar iemand die al binnen de organisatie werkt; iemand waar de werkgever al ervaring mee op heeft gedaan en die dus het minste risico met zich meebrengt. Voorbeeld: promotie eigen medewerker, bekende externe adviseur of uitzendkracht in dienst nemen.

2. Overtuigende ontmoeting
Daarna bedenkt hij wie hij buiten de organisatie heeft ontmoet en waarvan hij zelf gezien en ervaren heeft wat diegene in huis heeft. Voorbeeld: Een communicatiemedewerker heeft tijdens een netwerkgesprek haar portfolio laten zien, of een programmeur heeft tijdens een demonstratie een zelfontworpen computerprogramma getoond.

3. Advies uit het netwerk
Als hij zelf niemand kent, dan legt hij deze vraag voor aan zijn netwerk van goede vrienden, collega’s of relaties. Hij staat dan open voor iemand die door een betrouwbare (derde) persoon wordt aanbevolen aan de werkgever. Voorbeeld: een oud-collega van die derde persoon, studiegenoot of een andere relatie.

4. Via een extern bureau/recruiter
Als er niets uit het netwerk komt, schakelt hij een extern (commercieel) bureau in waar hij vertrouwen in heeft, en laat hen een aantal geschikte kandidaten selecteren en voorstellen. Voorbeeld: wervingsbureau, uitzendbureau, headhuntersbureau.

5. Middels een personeelsadvertentie
Pas in dit stadium – als hij via de andere wegen geen geschikte medewerker heeft gevonden – richt zich op de gehele markt door een advertentie te plaatsen. Hij krijgt nu geen aanbevelingen meer van derden, maar zal zelf een selectie moeten maken uit een grote stapel zinnige en onzinnige cv’s. Voorbeeld: in de krant, op internet bij vacaturebanken.

6. Uit open sollicitaties
Het minst vaak komt het voor dat een werkgever zich de tijd en de rust gunt om een dossier met open sollicitatiebrieven door te spitten. Dan moet hij bij het lezen van de cv’s nog de vertaalslag maken naar de vacature die hij heeft, iets wat sollicitanten bij een gerichte sollicitatie doorgaans zelf al voor hem doen.

Conclusie en aanbeveling
Dat betekent voor jou als werkzoekende, dat als jij je tijd en energie effectief in wilt zetten, dat je bij je wervingsactiviteiten de nadruk legt op het persoonlijk in contact komen met een toekomstige werkgever, bij voorkeur bij de beslisser. Zie dat je binnenkomt, aan tafel komt met de werkgever, of aan het werk komt binnen de organisatie, zodat je vertrouwen op kunt bouwen en jezelf kunt laten zien daar. Maak jezelf en dat wat je de organisatie kunt opleveren zichtbaar.

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op, dan bekijk ik met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

GERELATEERDE ARTIKELEN
• Maak jezelf zichtbaar!
Organiseer een gesprek met potentiële werkgevers
• Hoe verkoop ik mezelf in een sollicitatiegesprek?

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
De kennis uit dit artikel komt een beetje uit mezelf en voor een groot deel vanuit het boek ‘Welke kleur heeft jouw parachute?’ van Richard Bolles. Bolles geeft in dit boek een inspirerend en gedetailleerd plan om je carrière of je leven te veranderen. Het bevat veel praktische oefeningen en tips voor werkzoekers en carrièreplanners. Wereldwijd zijn van dit boek inmiddels bijna 11 miljoen exemplaren verkocht. Laat je ook informeren en inspireren door deze boeken:

hoe je goed gevonden wordt - Tom Scholte loopbaan boek welke kleur heeft jouw parachute solliciteren is werken - G. Lettinga ondernemend solliciteren - C. van der Kuijp

REAGEREN
Heb je een aanvullende tip? Of een ervaring waar anderen van mogen profiteren? Reageer dan in het veld hieronder. Ik ben erg benieuwd en hoor graag van je!

esther esselbruggeEsther is loopbaanmarketeer en eigenaar van Impuls – bureau voor persoonlijke groei. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan. Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden. Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

6 gedachtes over “Hoe zoekt een werkgever een nieuwe medewerker

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s