Twitter verdieping: volgen en gevolgd worden

Creëer een levendig Twitternetwerk
De toegevoegde waarde van Twitter als (marketing)instrument is, dat je met je boodschap veel mensen op een laagdrempelige, vrijblijvende en snelle manier kunt bereiken. Of die boodschap nou een aanbieding is of een inspirerende uitspraak. Je zet jezelf er mee in een etalage en kijkt in die van een ander. Je bouwt er waardevolle relaties mee op die gebaseerd zijn op gemeenschappelijke interesses. En het mooiste is: jij bepaalt wie je in je netwerkkring uitnodigt en wie niet.

1. Op zoek naar mensen die jij kunt volgen
twitter logoAls je net begint met twitteren, is het goed om een leuke verzameling van mensen te volgen die je inspiratie en interessante informatie geven. Zeker in het begin leer je net zoveel van de inhoud als van de vorm waarin iemand zijn/haar bericht heeft gegoten. Kijk de kunst af en ontdek gaandeweg je eigen stijl van schrijven.
Trap niet in de valkuil om direct heel veel mensen te volgen. Als men ziet dat je enorm veel mensen volgt, dan ontstaat er een scheef beeld: “Zoveel mensen volgen? En dan ook nog alles kunnen lezen? Dat is onmogelijk! Die is alleen maar aantallen aan het verzamelen!” En weg is je geloofwaardigheid. Zorg daarom dat het aantal mensen dat jij volgt en het aantal mensen dat jou volgt een beetje in balans is. In het begin is dat wat lastig, maar je zult zien dat het snel genoeg bij trekt. Vaak zie je dat mensen die jij volgt, je weer terug gaan volgen.

Het hoe en wat rondom volgen:

  • Mensen opzoeken doe je in het Zoekkader bovenin je scherm. Je typt de naam in en gaat naar ‘personen’. Klik op ‘Volgen’ en je krijgt vanaf dat moment alle berichten op je timeline binnen die hij/zij verstuurt (timeline =  het overzicht waarop alle tweets die je volgt en schrijft te zien zijn).
  • Nog een manier om interessante twitteraars te vinden, is door bij andere mensen te snuffelen in hun tabblad ‘Volgend’. Daar tref je wellicht leuke suggesties aan.
  • Als je op ‘Volgen’ klikt, krijgt degene die je gaat volgen daar een melding van in zijn/haar mailbox.

Naast het volgen van personen, is het interessant om berichten te volgen die over een bepaald onderwerp gaan. Zo kun je zoeken op woorden die met je vakgebied te maken: zie je een vraag voorbij komen naar de dienst die jij levert, dan kun je daar op reageren. Of als iemand zich negatief uitlaat over jouw concurrent, dan kun je die persoon voorstellen het met jou te proberen. Een zoekopdracht stel je in door in het Zoekkader je bewuste term te typen. Alle tweets rollen dan vanzelf op je scherm. Wil je de zoekopdracht bewaren en laten doorlopen? Geef dat dan aan bij het tandwiel-icoontje.

2. Op zoek naar mensen die jou gaan volgen
Het is heel simpel: als je weinig volgers hebt, dan komt je boodschap maar bij weinig mensen aan en levert de inspanning weinig op. En dus wil je volgers ‘werven’. Daar zijn maniertjes voor:

  • Volg anderen – zoals ik al zei: zij krijgen daar een melding van. De kans bestaat dat zij jou ook gaan volgen (ca. 7 van de 10 mensen die jij volgt volgen vaak gewoon terug onder het mom van: “eens kijken wat jij te melden hebt”).
  • Stimuleer dat door een dialoog op te zetten of te reageren op hun tweets of nog beter: help ze met de dingen die zij nodig hebben!
  • Plaats een Twitterbutton (Volg mij) in je e-mailhandtekening, op je website, in een nieuwsbrief, blog of maak het zichtbaar op LinkedIn. Of vermeld op een andere manier op verschillende plekken dat je Twittert, met je @Twitternaam erbij , zodat ze je gemakkelijk kunnen vinden.
  • Markeer interessante woorden in je tweet met een #. Mensen die daar een zoekopdracht op hebben gezet, komen zo ook bij jou terecht en gaan je wellicht volgen. Ik plaats in de onderstaande tweet o.a. #talentontwikkeling, zodat als iemand een zoekopdracht met die term invoert, hij ook bij mij terecht komt, want dat is mijn vak…hekjetweet

Maar het belangrijkste wat je moet doen om het aantal volgers te krijgen dat bij je past, is door boeiende, interessante, persoonlijke en aantrekkelijke berichten te versturen. “Leg bananen in je etalage en je zult apen krijgen als klanten.” is een bekende marketingwijsheid.
Jij hebt vast een bepaalde groep mensen in gedachten die je wilt bereiken en aan je binden middels Twitter. Klanten, leerlingen, recruiters of vakgenoten. Je ‘krijgt’ die mensen door berichten te plaatsen die die groep aantrekt. En die groep breidt zich uit doordat ze het over je gaan hebben met elkaar (via Retweets bijvoorbeeld). Daarom is het zo van belang dat je nadenkt over wat je uitzendt.

De wereld is in sneltreinvaart aan het veranderen. Een belangrijke verschuiving die gaande is, is dat mensen steeds minder zaken willen doen met bedrijven, en steeds meer met mensen; de personen achter het bedrijf. Wij hechten meer dan ooit waarde aan persoonlijk contact, vertrouwen en gunning. Het is dan ook aan te bevelen dat je een persoonlijke touch geeft aan je berichten, ook al twitter je als ondernemer. Dat betekent niet dat je hoeft te vertellen wat je ’s avonds hebt gegeten, maar wel dat je af en toe laat doorschemeren hoe jij tegen dingen aan kijkt bijvoorbeeld. Wat is je visie? Waar ben je enthousiast van geworden? Waar kijk je naar uit? Welke leuke ervaring met een klant wil je over vertellen?

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op, dan bekijk ik met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

GERELATEERDE ARTIKELEN
• Maak jezelf zichtbaar!
Profileer jezelf op Twitter
• Twitter basic: account aanmaken
• Twitter basic: schrijf een @#tweet
• Twitter basic: reageer op @#tweets
• Twitter verdieping: aantrekkelijk gedrag

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
Laat je ook informeren en inspireren door deze boeken:

hoe je goed gevonden wordt - Tom Scholte twitter werkt - Fiona Stoop Ontdek twitter - M. van der Have

REAGEREN
Heb je een aanvullende tip? Of een ervaring waar anderen van mogen profiteren? Reageer dan in het veld hieronder. Ik ben erg benieuwd en hoor graag van je!

esther esselbruggeEsther is loopbaancoach en eigenaar van Impuls – bureau voor persoonlijke groei. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan. Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden. Meer over Esther Esselbrugge

4 gedachtes over “Twitter verdieping: volgen en gevolgd worden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s