Pronk met wat je in huis hebt

Dat jij competent genoeg bent en de juiste instelling hebt om je ambitie te verwezenlijken, dat weten jij en ik. Maar weten anderen dat ook? Laat je dat voldoende zien? Krijg je feedback waaruit dat blijkt? In dit artikel lees je met welke vier strategieën je je ‘kunnen’ zichtbaar communiceert.

Carrière maken is een positie spel
Binnen iedere groep mensen (team, volksstam..) is een spel waar te nemen dat draait om ‘wie ben ik in verhouding tot de anderen’. Het zijn de mensen die positief opvallen, die binnen die groep een invloedrijke positie krijgen. In de hogere regionen van onze bedrijven zijn dat mensen met masculiene kwaliteiten als assertief, onafhankelijk, pionierend, ambitieus, praktisch, strategisch en rationeel – mensen die zichtbaar en openlijk staan voor hun persoonlijke bijdrage. Zij worden als geloofwaardig beschouwd en daarom hoog gewaardeerd.
Wil jij een stap zetten in je carrière, boor dan die masculiene kwaliteiten in je aan en profileer jezelf zodanig dat je positief opvalt.

Parkeer je belemmeringen
Twee veelvoorkomende houdingen zitten het profileren vaak in de weg:

  1. gebrek aan trots – te weinig zelfvertrouwen en/of zelfkennis hebben om je bijzondere bijdrage te ervaren en uit te stralen. Zonder die kennis mislukt je missie simpelweg. Zorg dat je die krijgt; ik help je erg graag bij – dat is mijn expertise (zichtbaar gezegd, hè?)
  2. bang zijn om uitgesproken te doen en op te vallen – een belemmering die vaak wordt verhuld met het argument “Ik vind dat ik wel mezelf moet blijven.”

profileren
Profileer en positioneer jezelf als de geloofwaardige en competente persoon die je bent. Gebruik daarvoor de volgende 4 aanbevelingen:

aanbeveling 1: pak je podium
Gebruik een profileer gelegenheid als die zich voordoet. Blijf niet (bescheiden) op de achtergrond maar pak je podium. Deze praktische voorbeelden illustreren hoe je dat doet:

  • vraagt iemand hoe het met je gaat? Verwerk dan in het antwoord met welke activiteit je bezig bent. In plaats van “Goed. Ik ben lekker druk.” zeg je iets als “Goed. Ik werk nu aan een project waarbij ik veel nieuwe mensen ontmoet en daar geniet ik van.” 
  • neem als eerste het woord in een overleg of gesprek; dan maak je het meeste impact én voorkom je dat iemand jouw idee presenteert
  • formuleer een duidelijke mening en onderbouw die met inhoudelijke argumenten. Je toont zo dat je knowhow hebt. Hoe stelliger je taalgebruik (zie artikel Competent imago), hoe meer indruk je maakt.
  • ben je tijdelijk afwezig omdat je naar een congres, internationaal overleg of een anderszins  interessante bijeenkomst gaat? Noem dat dan in je out of office bericht.

aanbeveling 2: pak je positie
Je hebt zelf invloed op de plek die de spelers in je veld je toebedelen. In “Ambitie najagen” lees je hoe belangrijk het is om je medespelers in kaart te brengen. Nu zetten we de volgende stap: we plaatsen jou binnen die groep in de juiste positie.

  • vraag om een opdracht of promotie. Niemand kan raden dat je ambities hebt en wat die precies inhouden. Dus: vinger omhoog!
  • toon initiatief: wie afwacht die mist kansen en wordt vaak niet gezien als serieuze partij. Dus neem een leidende positie in.
  • formuleer een duidelijke visie. Door stelling te nemen daag je masculiene types uit – je trekt hun aandacht en zij gaan de competitie met je aan. Bingo! Ga het spel aan: zet besluitvaardig je verhaal uiteen zonder in lange monoloog te verzanden. Praat in termen van winst en rendement én houdt rekening met de ander en met de onderlinge verhoudingen.
  • zit bij voorkeur 4 plekken verwijderd van de voorzitter van een overleg om te voorkomen dat men je in het hokje ‘notulist-ondersteuner’ plaatst. Ga liever naast een ander zitten met een sterk imago – zijn succes straalt af op zijn buren.
  • haal pas je pen en papier tevoorschijn als de bespreking is gestart. Wederom om te voorkomen dat je uitstraalt: ik zal je assisteren – ik schrijf het wel voor je op..
  • vraagt iemand je om een gunst? Ruil dan je tijdsinzet of inspanning voor iets anders. “Dat is goed, mits jij voor mij…” Ik ben een groot voorstander van onvoorwaardelijkheid, maar in sommige gevallen mag (moet?) je er iets tegenover zetten wil je serieus genomen worden. Dit laatste geldt helaas voornamelijk voor vrouwen.

aanbeveling 3: pak je credits
Zorg dat je de credits krijgt die je verdient. (Laat een ander er niet mee weg lopen.)

  • maak je onzichtbare bijdrage zichtbaar. Doe je werkzaamheden waarvan het resultaat onzichtbaar is (relationele werkzaamheden als begeleiden van een zieke medewerker, projectpartners stimuleren om op tijd hun inbreng aan te leveren), presenteer dan het rendement van je inspanning
  • gebruik bij het presenteren van je successen regelmatig het woord ‘ik’ en in bescheiden mate het woord ‘wij’. Dat ‘wij’ is wel aardig en moet er zeker in blijven, maar als je wilt dat jouw aandeel opgemerkt wordt, zul je moeten vertellen wat jij hebt gedaan. “Als programmamanager presenteer ik met trots de jaarcijfers die we hebben gerealiseerd.”
  • lijkt iemand in een overleg te gaan pronken met jouw idee? Zeg vriendelijk: “Goed om te zien dat je voortborduurt op mijn idee. Ik stel voor dat we een besluit nemen over …” 😉
  • vier successen met je leidinggevende en/of andere invloedrijke personen. “Gebak (niet gebakje) voor het hele MT om te vieren dat ik organisatie X heb binnengehaald met m’n team.”

aanbeveling 4: spreek sterke taal
Wie van nature niet gewend is om masculiene taal te gebruiken, kan dat trainen. Blijf ‘gewoon’ je eigen boodschap uitdragen, maar kies voor woordgebruik dat binnenkomt bij je omgeving.

  • werk je als gevoelsmens in een rationele omgeving, zeg dan “Ik denk dat ..” in plaats van “Mijn gevoel zegt me…”. Je gebruikt dan nog steeds je gevoel als waardevolle bron, maar presenteert het in een taal die aansluit bij je publiek.
  • bedenk masculiene synoniemen: ☝professionalisering van de organisatie ipv verbetering van de organisatie, ☝respons ipv reactie/antwoord, etc.
  • onderbouw je statements met korte inhoudelijke argumenten. Je toont én je knowhow én je bevestigt met ieder argument de kracht van je statement.
  • vertel aan je teamleden wat je doet en wat het effect van je inspanning is. Spreek er over in termen van competenties. “Mijn vermogen om goed te luisteren stelt mij in staat de juiste en relevante informatie te verzamelen.” “Ik ben goed in staat hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Dat maakt dat ik op strategisch niveau kan opereren.”
  • gebruik trotse taal: “Ik geef leiding aan een team van 5 man.” ipv ‘Ik heb een team van maar 5 man.”
  • vermijd verkleinwoorden: “Ik heb een bedrijfje.” of “Ik ken nog een collegaatje die dat op kan lossen.” Niet alleen is het beeld van die collega zwak, maar je komt zelf ook kinderachtig over als je in kleine trutteltermen spreekt.
  • verwerk cijfers in je verhaal. “We kunnen drie dingen doen..” klinkt steviger dan “Er zijn een aantal mogelijkheden..” Cijfers suggereren dat er een sterke bewijsvoering voor je statement is..

Neem dit advies ter harte, maar met een vette knipoog
Zou je alle adviezen die hier boven staan daadwerkelijk letterlijk in de praktijk brengen, dan weet ik niet of je nog zo’n leuke collega bent. Ik plaats dan ook graag een flinke kanttekening bij het bovenstaande. Die luidt: “Je bereikt niet alleen de top door competent en overtuigend te zijn. De kwaliteit ‘sympathie’ is minstens zo belangrijk – wint gelukkig enorm aan terrein. Durf wel te kijken welke van de bovenstaande tips jou iets uit je comfort zone halen zodat je meer laat zien dan wat je tot nu toe deed. Je hoeft het bovenstaande gedrag niet te zijn, slechts daar waar nodig te doen .”

HULP NODIG?
Vind je het lastig om te bedenken hoe je dit in jouw werksituatie toepast? Of heb je last van de bescheiden houding die ik noemde? Neem contact met me op, dan bespreek ik graag met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

GERELATEERDE ARTIKELEN
Maak jezelf zichtbaar
• Profileer jezelf op LinkedIn
Sonja, de onzichtbare stafmedewerker
en er volgen er binnenkort meer….

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL

Laat je ook informeren en inspireren door deze boeken:

stratego personal branding kleding als taal Eva Hollander ontdek je talenten

REAGEREN
Heb je een aanvullende tip? Of een ervaring waar anderen van mogen profiteren? Reageer dan in het veld hieronder. Ik ben erg benieuwd en hoor graag van je!

loopbaancoach Esther Esselbrugge Esther is loopbaancoach en eigenaar van Impuls – bureau voor persoonlijke groei. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan. Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden.
Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

5 gedachtes over “Pronk met wat je in huis hebt

  1. Romke E. Egbers zegt:

    Dag, Esther

    Een goed artikel. En een goede voorbereiding op onze ontmoeting van woensdag. De leukste zin uit je stuk vind ik: “*Neem dit advies ter harte, maar met een vette knipoog*”. En dan vooral die knipoog. Ik werd al een beetje bang…

    Netscape-hântekening v. 4.0 Met vriendelijke groet, Romke Egbers Ook op LinkedIn en XING .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s