Een aantrekkelijke Samenvatting op LinkedIn

LinkedIn biedt een mooie etalage om te presenteren wat je aan bijzonders te bieden en/of te vragen hebt: de Samenvatting. Een functie die je niet onbenut moet laten! Heb jij deze etalage al ingericht en kun je er de aandacht van je doelgroep mee vangen?
In dit artikel vind je praktische tips die helpen om een aantrekkelijke samenvatting te creëren.

WIE BANANEN IN DE ETALAGE LEGT KRIJGT APEN ALS KLANTEN
Een van de functies van je LinkedIn profiel is om mensen die voor jou interessant zijn een kijkje te geven in jouw winkel: recruiters, werkgevers of andere professioneel gezien waardevolle personen. Zij shoppen veel op LinkedIn en gunnen zich daarbij weinig tijd om een beeld van je te krijgen. Daarom maken vooral zij dankbaar gebruik van de Samenvatting.
Deze gedachte hielp mij om de Samenvatting op LinkedIn te beschouwen als de etalage van mijn winkel, van dat wat ik allemaal te bieden heb. En net als in een winkelstraat werkt het ook met deze etalage zo dat als je hem aantrekkelijk inricht, je de (juiste) potentiële klanten naar binnen trekt. Een lege of rommelige etalage laat kijkers verder lopen…

Hoe ga je te werk?

samenvatting op linkedin

Samenvatting van mijzelf – Esther Esselbrugge

Voordat ik mijn samenvatting schreef, had ik bedacht wat ik wilde vertellen, welk beeld ik van mezelf wilde tonen. En toen ben ik gaan ontwerpen en schrijven. (Ik heb wel eerst in mijn instellingen de optie ‘Uw activiteiten broadcasts in/uitschakelen’ uit geschakeld totdat ik de definitieve versie klaar had). En nu jij:

✓ Bedenk een pakkende inhoudelijke tekst
In de samenvatting vertel je kort en krachtig wat je doet, wat je wilt en waar je voor staat. Let er daarbij op dat je:

  • schrijft vanuit wat een werkgever of opdrachtgever zou willen zien: wat lever je hem of haar op. Bijvoorbeeld: “Ik ben als accountant werkzaam voor het MKB, met als basis de jaarrekening en daaruit voortvloeiend advisering op bedrijfseconomisch en fiscaal gebied. Mijn interesse ligt voornamelijk in ‘het verhaal van de ondernemer aan de keukentafel’ om van daaruit al zijn/haar belangen te weten en te kunnen begeleiden.”
  • duidelijk bent in wat je wilt: als je een baan zoekt, vraag er dan naar
  • je specialismen vermeldt – trefwoorden waar een recruiter je op kan vinden
  • telefoonnummer hier nog eens vermeld wordt – je wilt goed bereikbaar zijn


✓ Zorg voor een sprankelende opmaak

Je kunt je verhaal als een droge tekst presenteren, maar dat leest niet zo lekker. Mijn advies is om aandacht te besteden aan de opmaak van je tekst en te spelen met witregels en alinea-kopjes.
LinkedIn biedt niet de mogelijkheid om met opsommings-symbolen te werken. Die moet je er zelf in plakken.  ★     ✓      ✔︎      ❍       ◉       ✣      ➤      ☆        ✸         ✗        ✏︎
Selecteer en kopieer het symbool naar wens en plak het in je samenvattingstekst. Ik heb wat dat betreft behoorlijk uitgepakt – wellicht meer dan bij jou past. Kijk naar verschillende profielen (Erno Hannink of Nancy Lain) en zoek je eigen weg daarin.


✓ Koppel interessante documenten aan je profiel
Een mooie methode om je expertise (middels een ge-uploade cv of videoboodschap) en producten (portfolio presentatie) visueel te maken.

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op. Ik vertel je graag wat ik daarin voor je kan betekenen.

GERELATEERDE ARTIKELEN
• Maak jezelf zichtbaar!
Profileer jezelf op LinkedIn
• LinkedIn profiel: de basis voor een sterk profiel
• LinkedIn profiel: netwerk opbouwen
• LinkedIn gedrag: netwerk benutten
• LinkedIn gedrag: laat van je horen
• LinkedIn gedrag: verhoog je gunfactor

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
Mijn kennis heb ik verzameld door veel te lezen over LinkedIn en er zelf mee te werken. Wil je meer informatie en inspiratie, dan kan ik je van harte de blogs van Erno Hannink aanbevelen en de boeken van deze experts:

solliciteren via LinkedIn - Aaltje Vincent hoe linkedin nu echt te gebruiken - jan vermeiren linkedin voor dummies
loopbaancoach Esther EsselbruggeEsther is loopbaancoach en eigenaar van LoopbaanIMPULS. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan. Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden.
Meer over Esther Esselbrugge

 

 

9 gedachtes over “Een aantrekkelijke Samenvatting op LinkedIn

Reacties zijn gesloten.