Hoe krijg jij je collega ‘mee’?

Stel je het volgende tafereel even voor: Carla, een harde en doelgerichte werker, zit samen met collega Jan in een projectteam. Carla ziet Jan bij de geringste strubbeling – in haar ogen – bijzonder dramatisch en opvliegend reageren. De deadline van het project nadert en Carla en Jan krijgen het zoveelste meningsverschil. Hij barst weer eens uit tijdens de vergadering waarop zij reageert met: “Wordt toch eens volwassen man, wat kun jij je aanstellen!” Jan reageert daar ziedend op en loopt weg.

Kun je iets bij een dergelijk conflict voorstellen? Vast wel. Het overkomt ons allemaal wel dat we door de verschillen in onze karakters heftig op een collega reageren. Begrijpelijk, maar niet handig. Het doel, het halen van de deadline in dit geval, komt er door in gevaar.

Strategisch slimmer was het geweest als Carla haar ‘allergie voor emotioneel gedoe’ had geparkeerd en haar meeverende kant had geactiveerd: “Jan, ik zie dat je boos bent. Is er iets wat ik kan doen om je te helpen?” Die aanpak – het serieus nemen van zijn gevoel – is namelijk wat Jan nodig heeft om in verbinding te blijven binnen de samenwerking.

enneagram op het werkIeder z’n eigen gebruiksaanwijzing
Ieder mens heeft zo zijn gebruiksaanwijzing – ik schreef daar al over in Naar welk enneagramtype gedraag jij je op je werk?. Jan werkt volgens die van enneagramtype 4 (de romanticus) en die zijn/doen nou eenmaal vrij gevoelig. Had Carla dat geweten en had zij haar aanpak daar op aangepast, dan had ze Jan wél mee kunnen krijgen en hadden ze samen wél het doel bereikt. Bovendien had het een hoop overbodige miscommunicatie en ergernissen gescheeld.

Verdiep je in de gebruiksaanwijzing van de ander
Als je je collega’s of leidinggevenden in de enneagram typeringen herkent, is dat een kapstok om hun gedrag te voorspellen. Je kunt sneller hun manier van denken en hun normen en waarden herkennen. Dat maakt het eenvoudiger om te begrijpen wat er voor nodig is om een klik te creëren. 

Probeer het samenwerken met mensen te zien als een spel van actie en reactie. Kijk welke input jij moet leveren om bij de ander het wenselijke gedrag los te maken. Probeer je emoties niet de boventoon te laten voeren in je manier van reageren op anderen. Aanschouw wat er gezegd en gedaan wordt en kies welke reactie daar het best op gegeven kan worden, rekening houdend met het type van de ander.

Ter illustratie: Heb je een collega (of klant of manager) die je aan een 8 (baas) doet denken, wijdt dan niet teveel uit bij het presenteren van je verhaal. Vertel kort en bondig wat je voorstel is, puur op de inhoud.
Vertoont je leidinggevende 7-trekken (avonturier)? Beschrijf dan niet teveel details en bied aan zelf de puntjes op de i te zetten – dat vindt hij saai geneuzel en wil hij graag uit handen geven.

Hieronder enkele communicatietips waar je op kunt letten als je praat met een:

de perfectionist

  • stel vragen op een niet-kritische manier om hem niet in de verdediging te laten schieten
  • vat boze energie niet persoonlijk op: het kan over totaal iets anders gaan, en zelfs hijzelf weet vaak niet waarover
  • leg je visie liever op een logische dan op een gevoelsmatige manier uit. Een 1 is bereid een nieuw idee in overweging te nemen en over te nemen, als het logisch gezien hout snijdt
  • als hij niet luistert, nodig hem dan uit te vertellen wat hij denkt

helper

  • vertel hem dat je op prijs stelt wat hij voor je doet
  • wees oprecht en direct – hij is erg gevoelig voor manipulatie en onoprechtheid en sluit zich af als hij dat meent te bespeuren
  • laat hem weten dat hij niet (zo vaak) hoeft te helpen om door jou aardig gevonden te worden
  • vraag hem naar zijn gevoel en naar wat hij op dit moment nodig heeft, vooral als hij emotioneel of gehaast overkomt of van de wereld lijkt te zijn

hardewerker

  • als je zijn manier van doen wilt veranderen of een verandering wilt voorstellen, laat hem dan zien hoe het hem helpt een beter resultaat te krijgen
  • bedenk dat hij afhaakt als je uitgebreid je standpunt gaat uitwerken
  • als het voelt dat hij je manipuleert of over je heen walst, laat hem dan weten hoe dat voelt – soms weet hij echt niet dat hij dat doet en hij houdt er niet van mensen te kwetsen
  • vat het niet persoonlijk op als hij afgeleid is of snel met iets anders verder gaat – vraag hem of hij even rustig aan wil doen en vertel hem waarom

romanticus

  • vraag hem onomwonden om hulp. Hij lijkt op zichzelf gericht, maar zal je graag helpen
  • bedenk dat zijn emoties echt zijn, zelfs als je denkt dat hij overdrijft – probeer hem er niet uit te praten
  • geef hem complimenten, vooral voor zijn creativiteit en unieke bijdrage, en niet zozeer voor wat hij bereikt heeft
  • vertel hem zowel wat je voelt over dingen als wat je denkt

waarnemer

  • respecteer zijn grens – klamp je niet aan hem vast en stel je niet afhankelijk op
  • gun hem tijd om in zijn eentje beslissingen te nemen
  • wees niet te scheutig met waardering: als je hem zijn gang laat gaan betekent dit dat je erop vertrouwt dat hij het goed doet
  • bedenk dat als hij arrogant, afstandelijk of prikkelbaar overkomt, het heel goed kan zijn dat hij zich niet op z’n gemak voelt

loyalist

  • breng je mening zorgvuldig en feitelijk onder woorden- bedenk dat hij gemakkelijk verborgen motieven en betekenissen projecteert
  • wees consequent – continuïteit en de daad bij het woord voegen wekken vertrouwen
  • nodig hem uit in de realiteit te blijven, haal hem uit zijn verbeelding (projectie) en help hem geaard te blijven door vragen te stellen als: Zit je ergens over in? Wat denk je van deze situatie?
  • bedenk dat hij moeite heeft met vertrouwen, hij twijfelt voortdurend – vat het niet persoonlijk op als hij je complimenten of lof niet vertrouwt

avonturier

  • bedenk dat hij geneigd is tot afdwalen – hou hem erbij door vragen te stellen, ook over zijn gevoel
  • als je met een idee komt dat zijn plannen in de war stuurt, bereid je dan voor op enige weerstand en geef hem de tijd het te verwerken
  • luister naar en respecteer zijn grootse visioenen – bedenk dat hij een deel van zijn wezen deelt en probeer niet zijn ideeën onderuit te halen
  • lever geen kritiek en geef geen instructies – doe suggesties die gebaseerd zijn op voordeel op de korte of middellange termijn

baas 

  • wees recht door zee, vraag direct om wat je wilt, draai niet om kwesties heen – hij reageert negatief op alles wat op manipulatie lijkt
  • als je zegt dat je iets doet, doe het dan ook
  • bedenk dat wat jij onder ruzie of een aanval verstaat, voor hem gewoon een manier is om prettig en veilig contact aan te gaan. Zeg het als hij te fel is of als je je bedreigd voelt
  • plaag hem niet – hij hapt snel toe en kan het maar moeilijk vergeven als hij zich vernederd voelt

bemiddelaar

  • als je wilt weten wat hij denkt of voelt, probeer dan geen antwoord uit hem te persen, maar schep een sfeer van interesse waarin hij dingen kan overwegen en beslissen: ‘Ik vroeg me af of dit bij je past? Voel je je misschien zo? Ik weet het niet, ik vroeg het me gewoon af.”
  • bedenk dat hij bij zakelijke besprekingen het eens kan zijn met iedereen die het woord heeft – vraag hem dus van tevoren je zijn weloverwogen mening te vertellen als de bespreking voorbij is
  • geef hem erkenning – hij voelt zich vaak buitengesloten of niet gehoord

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
Laat je ook informeren en inspireren door deze boeken:

REAGEREN
Heb je een aanvullende tip? Of een ervaring waar anderen van mogen profiteren? Reageer dan in het veld hieronder. Ik ben erg benieuwd en hoor graag van je!

loopbaancoach Esther EsselbruggeEsther is loopbaancoach en eigenaar van Impuls – bureau voor persoonlijke groei. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan. Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden. Meer over Esther Esselbrugge

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s