Indruk maken tijdens een netwerkgesprek

Wil jij een (andere) baan vinden, dan volsta je niet meer met wachten tot er iets leuks voorbij komt in de krant of op je computerscherm. Jíj moet zelf flink in beweging zijn – netwerken. Ik schreef al waarom dat zo belangrijk is in Hoe zoekt een werkgever een nieuwe werknemer en hoe je dat aanpakt in Organiseer een gesprek met potentiële werkgevers.

In dit artikel geef ik tips waarmee je een goede indruk achter laat tijdens een netwerkgesprek en waarmee je kansen voor jezelf creëert (die er zonder jouw inspanning niet waren geweest).

netwerkenNog even een klein stukje achtergrond

Bij ‘netwerken naar werk’ komt het er simpel gezegd op neer dat je tijd en energie gaat stoppen in het creëren van baanmogelijkheden (naast het traditionele zoeken naar vacante banen). Zeker vier van mijn klanten hebben een baan gekregen die óf nog helemaal niet bestond (toeristisch regisseur bij een gemeente) óf die nooit publiekelijk bekend is gemaakt omdat hij daarvoor al door mijn klant werd ingevuld.

Hoe dat tot stand kan komen? Door met ‘waardevolle’ mensen om tafel te gaan; mensen die in het veld werken waar jouw interesse en kunde ligt en die van waarde voor je kunnen zijn als:

  • informatieverstrekker: zij staan immers midden in het werk en kunnen je informeren over ontwikkelingen binnen de eigen organisatie of die van de concurrent. Met die informatie kun jij je kansen in kaart brengen en je volgende plan bedenken
  • ambassadeur: als jij een stevig en positief beeld achterlaat, zal je gesprekspartner enthousiast over je vertellen en aan je denken als hij een mogelijke kans voor je tegenkomt
  • toekomstig werkgever: tijdens het gesprek kan er een zodanige klik ontstaan dat je gesprekspartner zijn best gaat doen om je aan zijn organisatie te binden (zo kreeg mijn man zijn huidige baan 🙂 )

Let op: ik heb ‘toekomstig werkgever’ bewust op de derde plek gezet. Het zou natuurlijk mooi zijn als je gesprek hier toe leidt. Tegelijkertijd wil ik je waarschuwen om vooral niet gretig en hongerig een gesprek in te gaan met de gedachten: “Ik wil dat je me werk geeft!” Als dat domineert in je hoofd, merkt de ander dat direct en voelt hij zich voor het blok gezet. Dan is het alsof een agressieve verkoper iets door de strot wil duwen en je snapt: dat werkt averechts.

4 fasen van een effectief netwerkgesprek

Geen enkel gesprek loopt hetzelfde. Het is dan ook een illusie om te denken dat je een gesprek volledig kunt sturen. Maar wat je wel kunt doen om een goed resultaat te halen uit je netwerkgesprek is er voor zorgen dat je de onderstaande suggesties meeneemt.

Fase 1 – de uitnodiging en inleiding
Bij het uitnodigen of bij de inleiding van het gesprek licht je toe wat je wens is of het doel van het gesprek.
“Ik ben op zoek naar een nieuwe werkomgeving en ben mij aan het oriënteren op wat die nieuwe werkomgeving kan gaan worden. Ik heb in de loop van de afgelopen jaren waardevolle ervaring opgedaan die ik graag in wil zetten, en daarom ben ik bezig met het bedenken van een plan over hoe en waar ik dit kan realiseren.
De wereld waarin ik van waarde ben en ik het beste tot mijn recht kom is die van [jouw ideale werkomgeving]. Ik zet mij graag in voor mensen die.. [doelgroepbeschrijving of probleemschets] en ik veronderstel dat jullie als organisatie ook met deze groep mensen te maken hebben. Waar ik benieuwd naar ben is of dat klopt en welke ontwikkelingen u verwacht in de toekomst als het gaat om de dienstverlening naar deze groep mensen.”

Je wilt antwoorden op deze vragen krijgen zodat je met die informatie je zoektocht en lobby-richting verder kan verfijnen. Dat is ook wat je in je gesprek benadrukt.
Je vertelt in de intro nog niet te veel over jezelf. Als de ander meer over je achtergrond wil weten, laat hem dat dan maar vragen. Een beetje mysterieus blijven maakt nieuwsgierig en hongerig..

Fase 2 – de match tussen jou en je gesprekspartner benadrukken
Vervolgens stel je gedurende het gesprek vragen die je antwoord geven op wat je in je intro als doel hebt verwoord. Zodra je gesprekspartner iets vertelt waar je op aan kan haken, iets waar je jezelf positief in herkent, doe dat dan.
“Bedoel je daarmee ….? Ik heb in mijn tijd bij … iemand begeleid die … en die heb ik geleerd …. Is dat de richting die jij hier mee bedoelt?”
of
“Ja, dat is inderdaad belangrijk wat je daar schetst. Ik heb [toen en toen] met … intensief geoefend met … en zag hem iedere dag een beetje meer … worden. Dat is zo mooi!”
Zie je hoe je zo op onschuldige manier succesverhalen kan delen? En bij de ander herkenning kan laten ervaren?

Fase 3 – koopbehoefte lospeuteren (als die er is..)
Als je voldoende inhoudelijke informatie hebt gekregen, oprecht geïnteresseerd bent geraakt in de activiteiten van je gesprekspartner en toe wilt werken naar een vervolg, kun je overgaan naar het stellen van procesvragen. Dat zijn vragen die niet zozeer gaan over de inhoud van het werk, maar over de organisatie er van – over de middelen die nodig zijn.
“Je vertelt dat je daarvoor een groep specialisten nodig hebt. Zijn die binnen jullie eigen organisatie beschikbaar?”
“Als je die andere marktbenadering wilt invoeren, zal dat best op wat weerstand stuiten. Heb je daar al eens eerder mee te maken gehad? Wat verwacht je daarvan deze keer te merken?”

Deze procesvragen zetten de ander aan het denken over het mogelijke probleem waar hij tegen aan loopt. Wellicht bedenkt hij zich terwijl hij daar over vertelt dat jij wel eens de oplossing zou kunnen zijn…  Met deze vragen maak je creativiteit los.

Beschrijft je gesprekspartner in deze fase een dilemma waar je meteen al een tip of suggestie voor hebt, deel die dan van harte uit! Dat smaakt naar meer..

Fase 4 – doorverwijzing
Als het gesprek ten einde loopt en je bedankt hem voor zijn tijd en moeite, vraag dan ook of hij nog een tip of suggestie voor je heeft: een naam van iemand waar het ook de moeite waard van is om mee om tafel te gaan en je licht op te steken. Iemand die je plaatje nog completer kan maken. En.. mag je dan bij de uitnodiging zijn naam noemen als tipgever?

3 voorwaarden om dit succesvol te kunnen doen

  1. Wees oprecht! Ga alleen in gesprek met iemand als je oprecht nieuwsgierig bent en wilt zoeken naar mogelijkheden en ideeën.
  2. Stap het gesprek in als professional, niet als werkzoekende. Dat je werk zoekt hoeft geen geheim te zijn, maar hoeft ook niet met neonletters op je voorhoofd te staan. Je gesprekspartner voelt zich veel vrijer om voluit te vertellen als hij met een collega vakman of -vrouw uitwisselt dan wanneer hij met iemand praat die vooral uit is op een baan.
  3. Bereid een aantal succesverhalen voor die je soepeltjes uit je mouw kunt schudden in fase 2 en 3 van het gesprek. In het artikel Presenteer je competenties met een STARR lees je hoe je dat doet. Een verhaal waar gevoel in zit en waar iets in beschreven wordt dat de luisteraar als een film voorbij ziet gaan, blijft hangen. Zo’n verhaal is makkelijker door te vertellen dan een droge opsomming van lege woorden. En dat is wat je wilt bereiken.

Deze bovenstaande tips hebben vooral betrekking op inhoud en minder op vorm. Die vorm (non-verbale communicatie) is minstens zo belangrijk als de inhoud, immers als je met een verkeerde vorm start werkt die negatieve eerste indruk sterk in je nadeel. Let er dus ook op dat je jezelf aantrekkelijk (lees: sympathiek en overtuigend) presenteert met een aantrekkelijke uiterlijke presentatie en houding. Lees er over in 13 valkuilen die een sterke uitstraling om zeep helpen.

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig te vertalen naar je eigen situatie? Neem dan contact met me op, dan bekijk ik met je wat ik daarin voor je kan betekenen.

GERELATEERDE ARTIKELEN
• Maak jezelf zichtbaar!
• Hoe zoekt een werkgever een nieuwe werknemer?
• Organiseer een gesprek met potentiële werkgevers
• Hoe verkoop ik mezelf in een sollicitatiegesprek?
• Sterke vragen die je stelt in een (sollicitatie) gesprek

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL
Laat je ook informeren en inspireren door deze boeken:

hoe je goed gevonden wordt - Tom Scholte loopbaan boek welke kleur heeft jouw parachute solliciteren is werken - G. Lettinga ondernemend solliciteren - C. van der Kuijp

REAGEREN
Heb je een aanvullende tip? Of een ervaring waar anderen van mogen profiteren? Reageer dan in het veld hieronder. Ik ben erg benieuwd en hoor graag van je!

loopbaancoach Esther EsselbruggeEsther is loopbaancoach en eigenaar van Impuls – bureau voor persoonlijke groei. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan. Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden. Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

2 gedachtes over “Indruk maken tijdens een netwerkgesprek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s