Zo maak je het verschil als je solliciteert

Wil jij opvallen tussen al die andere sollicitanten? Dan is hier mijn tip:

Bel voordat je de sollicitatie verstuurt met het bedrijf en stel een intelligente vraag

Wil jij je kans om in beeld komen bij de briefselecteurs vergroten, dan geef je jezelf een grote voorsprong door van te voren te bellen. Het blijkt namelijk dat maar weinig sollicitanten dit doen en dus maak je al snel een bijzonder gemotiveerde indruk.

Wel is het belangrijk dat je nadenkt over wat je gaat vragen en hoe je dat gaat doen. Stel je een domme vraag (vragen naar de bekende weg, of meteen over financiën beginnen) dan maak je met je belletje meer kapot dan dat je opbouwt en dat zou jammer zijn.

 

Zo bereid je het telefoongesprek voor

STAP 1: BEDENK WAAROM JE DEZE BAAN ZOU WILLEN KRIJGEN
Zorg dat je van te voren goed weet waar je het over hebt. Bestudeer de inhoud van de vacature goed en verwoord voor jezelf wat je er zo in aanspreekt (mochten ze er aan de telefoon al naar vragen). Zet een paar van die punten op een rijtje op een spiekbriefje, dan kun je die er bijpakken en met een overtuigend antwoord komen.

STAP 2: VERDIEP JE IN HET BEDRIJF
Zoek achtergrond informatie op over het bedrijf. Kijk op hun website of google wat rond om te zien wat er over het bedrijf te vinden is. Valt je iets op wat interessant is? Hebben ze net een nieuw product gelanceerd? Is dit jaar een jubileumjaar? Wie weet lees je iets wat jou persoonlijk aanspreekt en wat interessant is om te noemen, of wat een raakvlak kan hebben met de vacature en wat daarom interessant is om een vraag over te stellen.

STAP 3: BEDENK 1 OF 2 VRAGEN DIE BLIJVEN PLAKKEN
.. omdat ‘ie verrassend is, omdat ‘ie aantoont dat je je echt verdiept hebt of omdat ‘ie laat merken dat je verstand van zaken hebt of.. Als het maar geen vraag om de vraag is. Dat voelen mensen meteen. Dat betekent dus dat je oprecht geïnteresseerd moet zoeken naar een waardevolle vraag bij het bestuderen van de vacaturetekst.

Bijvoorbeeld:

  • “Ik las dat deze vacature is ontstaan doordat er een collega weggaat en er toename van werkzaamheden is. Even voor mijn beeldvorming: welke werkzaamheden in het bijzonder nemen toe?”
  • “Als teamleider zou ik me bezighouden met het begeleiden van de medewerkers in mijn team en met het optimaliseren van het beleid. Kunt u iets zeggen over de tijdsverdeling tussen die twee? Is dat 50%-50% of 80%-20% of…?”
  • “Stel ik word aangenomen op deze functie (ik heb geleerd dat het projecteren van dat beeld heel sterk doorwerkt..), met wie / welke andere mensen binnen de organisatie zou ik dan het meest intensief samenwerken?”

Dergelijke verdiepende vragen op de inhoud geven aan dat je niet zo maar reageert, maar dat je er weloverwogen mee bezig bent en deze vacature hebt geselecteerd om op te reageren. Dat straalt kracht uit.

 

En dan ga je bellen

Je hebt jezelf opgeladen en met de adrenaline gierend door je lijf ga je bellen. De telefoon gaat over ..

SCENARIO 1: CHIPS.. JE KRIJGT DE VOICE MAIL
Wees hier op voorbereid! Je zou niet de eerste zijn die uit schrik een onsamenhangend verhaal ophangt en de kans op een positieve eerste indruk om zeep helpt..

Denk van te voren na over de boodschap die je in wilt spreken zodat je niet ter plekke iets moet verzinnen. Begin in ieder geval met “Goedem.. . U spreekt met..[duidelijk gearticuleerd je naam]”. De eerste paar seconden kunnen we vaak niet horen, dus als je meteen met je naam begint, valt die weg. Zou zonde zijn..

Geef dan kort aan waarom je belt (geïnteresseerd in de functie van .. en wil daar nog wat over vragen..). Dit is niet het moment om ook alvast te vertellen waarom je hier zo geschikt voor bent.. houd het kort en zakelijk.

Vertel tot slot dat je het later nog een keer probeert (en doe dat dan ook!). Ik adviseer je om niet te vragen of ze jou terug willen bellen. Wie weet bellen ze op een heel ongelegen moment (schreeuwende kinderen op de achtergrond) en is je eerste indruk niet zoals je hem graag wil achterlaten..

Sluit het gesprek af door na de groet nog een keer je naam te noemen. Herhaling werkt..

SCENARIO 2: JE KRIJGT DE CONTACTPERSOON AAN DE LIJN
Ook in dit geval begin je niet direct met je naam, maar gun je de ander de tijd om je te kunnen wennen aan je stem en je te verstaan. Je start het gesprek met vertellen dat de vacature je heel erg aanspreekt. En dat je om je positieve beeld te kunnen bevestigen een vraag wilt stellen. “Heeft u daar nu maximaal 5 minuten tijd voor?”

Let op! In deze intro zitten 3 belangrijke zaken verwerkt:

  1. je laat doorschemeren dat je niet belt omdat je twijfelt, maar omdat je verduidelijking en bevestiging zoekt – voel je het verschil?
  2. je belt om een vraag te stellen, niet om te vertellen waarom je de functie leuk vindt en waarom je er zo geschikt voor bent. Daar is dit gesprek niet voor bedoeld en voelt pusherig
  3. je toont dat je verantwoordelijkheid neemt voor de tijdsbelasting en houdt het binnen de perken met die 5 minuten. Houdt dan wel de tijd in de gaten en zeg er iets over als je na 5 minuten samen nog niet bent uitgesproken. “Past het u om nog even door te praten of zal ik later terugbellen?” WAUW.. dat is nog eens karakter tonen 🙂

En dan ga je je vraag of vragen stellen. Probeer daarbij in het gesprek wat daarop volgt, zelf zo min mogelijk aan het woord te zijn. Nogmaals, gebruik dit moment niet om jezelf overduidelijk te verkopen want daar voelt de ander zich ongemakkelijk bij. Dus:

Niet: Scoren door te informeren
Wel: Informeren en daarmee scoren.

Weet je wat je weten wilt? Dan vertel je dat hij/zij je fijn heeft geholpen om het beeld duidelijker te krijgen (.. of nog interessanter of aantrekkelijker of..), sluit je af met de vraag of je naar dit gesprek mag verwijzen in je sollicitatiebrief en bedank je voor zijn/haar tijd.

 

En dan ga je schrijven..

seeking-a-job.. en in je brief vermeld je uiteraard dat je een prettig gesprek hebt gehad met …. Bovendien benoem je daar kort wat hij/zij vertelde wat je zo aanspraak. Alleen maar zeggen dat het gesprek je extra heeft gemotiveerd is te hol, te nietszeggend, een trucje.

Wellicht vind je het een heel spannend idee om te bellen. Mocht dat zo zijn, weet dan dat je niet de enige bent die dat spannend vindt. Maar mogelijk wél de enige die het doet. Zeker als je voor een gave functie in aanmerking wilt komen waar veel mensen op gaan reageren dan moet je echt alle zeilen bijzetten om meegenomen te worden in de stapel ‘uitnodigen voor een gesprek’.

Zet ‘em op!!

__________________________________________________________________________

HULP NODIG?
Spreekt het bovenstaande je aan maar vind je het lastig om jezelf goed te presenteren, omdat je bijvoorbeeld niet goed weet waar jij in uitblinkt? Ik help je graag om daar antwoord op te krijgen met behulp van de TalentenSCAN. Klik hier voor meer informatie over de TalentenSCAN of neem contact met me op, dan kijk ik met je vraag mee en vertel je hoe ik daar bij kan helpen.

sollicitatiedokterOf kijk eens op de website van Perry Kroes (Sollicitatiedokter.nl). Hij geeft uitgebreid advies bij het schrijven van sollicitatiebrieven en het opstellen van aansprekende CV’s. Een mooie aanvulling op de eerste hulp die je hier in de loopbaanbieb vindt. Klik hier als je Perry’s artikelen over sollicitatiebrieven wilt lezen.

Mijn inspiratieverhalen en carrièretips rechtstreeks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn CarrièreBOOSTs

__________________________________________________________________________

GERELATEERDE ARTIKELEN
• Organiseer een gesprek met potentiële werkgevers
• Presenteer je competenties met een STARR 
• Sterke vragen die je stelt in een (sollicitatie) gesprek
• Verhoog je scoringskans: volg je sollicitatie op
• 6 tips om sterk en sympathiek over te komen
Een selecteur heeft ook selectiestress (Carrière Column)

Of lees mijn interview met Donna waarin zij vertelt hoe zij haar baan kans creëerde en inkopte.

__________________________________________________________________________

LEESTIPS N.A.V. DIT ARTIKEL

de star methode van W. Kraal en S. v.d. Heuvel

 

loopbaancoach Esther EsselbruggeEsther is loopbaancoach en eigenaar van Impuls – bureau voor persoonlijke groei. Zij helpt je de meest bevlogen versie van jezelf te zijn en te laten zien, waardoor je beter – en met meer plezier – invulling geeft aan je loopbaan. Esther zit boordevol ideeën; ze laat je vanuit verschillende invalshoeken naar je situatie kijken waardoor je nieuwe mogelijkheden kunt creëren, gebruik makend van jouw unieke mix van talenten en vaardigheden. Meer over Esther Esselbrugge
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s